als er tijdens een kleine operatie een zenuw geraakt is, waardoor je heel lang daarna nog pijn hebt, kun je dan een schadeclaim indienen?

een vriending heeft een anticonceptiestaafje laten verwijderen doormiddel van operatie, en heeft daar een half jaar later nog pijn van, heeft het zin om een schadeclaim in te dienen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
3.7K

Het beste antwoord

Dat is niet zo 1-2-3 te zeggen. Jouw vriendin moet om te beginnen de juiste stappen zetten. Heeft ze contact gehad met de huisarts om vast te stellen dat deze klacht bestaat? En zo ja, binnen hoeveel tijd heeft ze dat gedaan?
Heeft ze al contact gehad met de chirurg die de operatie heeft uitgevoerd? Heeft ze al contact gehad met de klachtenfunctionaris van het ziekenhuis?
Als de klachtenfunctionaris de klacht niet adequaat heeft behandeld dan kan ze contact opnemen met de onafhankelijke Klachtencommissie Patiënten van het betreffende ziekenhuis.

Als je vriendin een klacht heeft dan moet ze het ziekenhuis ook de kans geven om de klacht in behandeling te nemen. Als het ziekenhuis de klacht niet goed behandeld kan ze vanaf daar een andere route bewandelen, de klachtencommissie kan haar daar verder mee helpen.
Het heeft geen zin om een schadeclaim in te dienen als de schade niet officieel is vastgesteld en als ze niet het ziekenhuis de kans heeft gegeven de klacht op de juiste manier op te pakken. Ziekenhuizen zijn wettelijk verplicht om vastgestelde procedures te doorlopen in geval van een klacht dus zij kan verwachten dat ze daar serieus genomen wordt.

Vriendin doet er wijs aan om naar de website van het betreffende ziekenhuis te gaan en daar even de klachtenprocedure na te lezen. Mocht ze er met hen echt niet uitkomen dan kan ze zich eventueel richten tot de Letselschaderaad of juridische stappen zetten.
Als ze meer wil weten over haar rechten kan ze onderstaande sites raadplegen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Je zou eens langs kunnen gaan bij het juridisch loket.

Om een arts aansprakelijk te laten stellen, moet aangetoond worden dat de arts verwijtbaar heeft gehandeld. Als het slechts een complicatie is waar de arts niks aan kon doen heb je geen recht op schade.

Bewijstechnisch is het lastig om aan te tonen dat de pijn is ontstaan door toedoen van een fout van de arts, zeker aangezien het al een halfjaar terug is.
Maar als medisch specialisten je argumenten bekrachtigen maak je wel degelijk een kans om een schadevergoeding te krijgen.

Kortom; het zal zeer lastig worden (Eigenlijk heb ik te weinig feiten om dat te kunnen beoordelen), maar het kan wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel goed je laten informeren hoe je dit aan kan pakken. Het zou opzich wel kunnen maar moet je heel sterk in je schoenen staan met een sterk tegenverhaal met daarin bewijs en goed verhaal.